marți, 15 septembrie 2015

Turul Balcanilor cu Renault Clio IV, partea I - Meteore si Lefkada

A fost o data ca niciodata, ca daca n-ar fi, nu s-ar mai povesti. Asa incep povestile, asa va incepe si a mea despre 14 zile intr-un circuit "in forta" al Balcanilor. Ca si celelalte postari de calatorii de pe blogul meu, care vad ca sunt cautate prin "google", o sa descriu traseul facut de mine dar si cateva experiente, ponturi si impresii, astfel incat sa aveti cateva date in cazul in care va intersectati cu aceleasi zone geografice.

Decizia de a merge intr-un tur al Balcanilor a fost luata democratic, de "capul familiei", dupa ce am constatat ca, desi abia asteptam sa testam noua jucarie, un Clio 4 1,5dci pe un drum serios si european, nu sunt intrunite conditiile necesare pentru a parcurge "La route de grand Alps" (un alt proiect de calatorie, aflat in "wish list" si despre care sper sa va povestesc cat mai curand).

Auzisem numai lucruri bune atat despre Muntenegru cat si despre Croatia, Grecia o stiam partial si o iubesc, asa ca ne-am gandit sa le combinam intr-un circuit, in care veriga de legatura s-a dovedit a fi Albania. Si, de ce nu, sa punem o cireasa  pe tort cu rafting prin canionul Tara, "lacrima Europei", una dintre cele mai frumoase zone salbatice ale Europei.

Dupa documentarea traseului si a cazarilor, facute online cu uzualele instrumente google, maps, booking, airbnb etc, am facut ultimele pregatiri si am plecat la drum, 3 persoane intr-un clio IV, cu 90 de cai frumosi.


Circuitul a cuprins urmatoarele tari: Bulgaria (tranzit), Grecia (Meteore si Lefkada), Albania (Buthrint si riviera albaneza), Muntenegru (Kotor, Tivat, Parcul National Durmitor), Croatia (Dubrovnik), Bosnia si Hertegovina (rafting pe raurile Tara si Drina), Serbia (tranzit).


Total: aprox. 3000 km. Ca observatie personala, nu e un traseu lung, mai ales daca se intinde pe durata a doua saptamani, fiind aproape de distanta dus-intors din Bucuresti in Lefkada. Consumul mediu scos de Clio IV fost undeva la 5,4%.

Am planificat traseul pe durata a 14 zile, astfel incat, cu exceptia celor doua drumuri de legatura, la dus si la intors din Romania, care au fost mai lungi (aproximativ 12 ore de condus), sa putem avea trasee relativ scurte de condus si zile de relaxare. Doar eram in concediu. Recunosc, unii din membrii micului nostru grup au comentat ca am stat mult in masina, dar nu aveai cum sa vezi atatea locuri frumoase, intr-un timp relativ scurt, fara sa folosesti la maxim automobilul.

Update: pe masura ce scriu, imi dau seama ca nu imi va ajunge o singura postare pentru a descrie acest tur si a oferi toate informatiile, asa ca il voi sparge in cateva episoade, care sper ca nu o sa va plictiseasca si ca va vor fi utile.

Meteorele, "must see once in a life" :
Traseul: Am plecat seara din Bucuresti si, dupa 12 ore de condus, cu pauzele de rigoare, a doua zi in jurul pranzului ne cazam la Meteore. Am ales ruta clasica, prin Giurgiu (unde nu am asteptat mai mult de 20 de minute trecerea pe podul in curs de reabilitare), Sofia, Kulata, Salonic, Kalampaka.
Pont: sa aveti monede sau o hartie de 10 euro, la indemana, pe teritoriul Bulgariei. Nu intru in alte detalii.

Cazarea am facut-o prin booking la "Guesthouse Arsenis", o pensiune pe care o recomand cu incredere. Ajunsi la fata locului, am constatat ca era foarte bine situata pentru a vizita Meteorele, bineinteles cu autoturismul personal, fiind in afara localitatii, pe dealurile pline cu maslini, smochini si lamai. Din pacate, nu m-am documentat si daca exista alta varianta de transport in comun pentru a ajunge la superbele manastiri, care sunt imprastiate intr-un areal destul de larg pentru a fi vizitate pe jos.
Despre cazarea la Arsenie nu pot spune decat lucruri bune. Camere destul de spatioase (avand in vedere ca grecii au invatat sa-si fotografieze camerele mici cu aparate de genul Gopro ca sa arate mai mari), curate si cu terasa tip balcon. Gazdele au fost extraordinare, ne-au intampinat foarte bine si, inca de la inceput, proprietarul ne-a inmanat o harta cu Meteorele pe care a bifat punctele de atractie si ne-a oferit scurte explicatii despre fiecare manastire in parte, zone cu view etc. Desi nu achizionasem camera cu mic dejun, gazda ne-a oferit aceasta posibilitate la un pret modic, masa de dimineata fiind suficienta pentru a-ti pregati forta necesara turului manastirilor.

Pont: cazare se gaseste linistit si la fata locului, in cele doua localitati de la baza manastirilor, Kalampaka si Kalamiti. Majoritatea localnicilor inchiriaza camere si apartamente, turismul fiind, cel putin in sezon,  principala sursa de venit a zonei.


Despre Meteore: nu o sa intru in amanunte aici, internetul fiind plin de informatii. Dovada stau autocarele si masinile inmatriculate in Romania care impanzeau drumurile din jurul manastirilor. Ca o concluzie personala, e o zona superba, ce merita vizitata cel putin o data in viata.
 Peisajele fabuloase, constructiile ce par ireale in varful acelor stanci, interiorul manastirilor... merita tot efortul vizitei. Si merita chiar si cei 3 euro ce sunt platiti la intrarea fiecarei manastiri vizitate.


 Intr-una din zile, printr-o greseala intentionata, am urmat un indicator, iesind din drumul care inconjoara Meteorele si ajuns si in satul Vlachava, unde recomand o oprire la restaurantul de la intrarea in localitate, "Eagle's Nest". Pe langa mancarea foarte buna, peisajul ce se dezvaluie privirilor e fabulos si te readuce cu picioarele pe pamant, dupa ce stancile Meteorei ti-au creat impresia ca reprezinta o zona ireala. Da, de acolo de sus, de la terasa restaurantului, realizezi ca Meteoronii sunt doar un loc superb printre multe altele oferite de Grecia.


Pont: nu ratati apusul, suprins din unul din locurile de "view" aflate pe drumul dintre manastiri (am identificat cel putin 3).


De asemenea, manastirea Varlaam dezvaluie poate cele mai frumoase privelisti asupra zonei manastirilor si asupra orasului.

Lefkada, insula plajelor spectaculoase.
Insa in plin sezon, mult laudata insula a fost, pentru mine, o mica dezamagire. Dupa 4 zile petrecute in insula, mai mult la volanul masinii decat relaxandu-ma pe vreuna din plajele care intr-adevar sunt spectaculoase, mi s-a parut supraevaluata, pe modelul: la pomul laudat sa nu te duci cu sacul. Si o sa justific de ce in cuprinsul precizarilor de mai jos.

Traseul: Pentru a ajunge in Lefkada, din Meteore, am evitat autostrada prin Ioanina si am setat pe gps un traseu ce aparent pare mai scurt pe harta, care pleaca din Trikala si trece prin Arta. Aparent scurt fiindca am traversat muntii si, cu toate ca traseul e sinuos, se urca si coboara mult in "ace de par", peisajele superbe ale Greciei vindeca toata oboseala drumului. Prin munti, GPS-ul celor de la Renault (cu toate ca descarcasem cea mai noua actualizare a hartilor) a dat deseori gres, fiind necesara navigatia clasica (citirea hartii si scurte opriri pentru a intreba localnicii). 

 Dupa Arta, se ajunge in insula pe un pod mobil, a carui trecere s-a facut destul de greoi, avand in vedere numarul mare de masini care asteptau la coada.

Cazarea:
Cazarea in cele 4 zile petrecute pe insula am impartit-o intre cele doua coaste, cea estica si cea vestica. Citisem pe net ca zona estica cuprinde principalele statiuni turistice, cu plajele mai blande si ape linistite iar cea vestica are mai putine localitati, dar plaje spectaculoase. Asa ca, pentru prima parte a sederii in Lefkada, am luat cazare prin booking, in Nikiana, langa Nydri, pentru 2 nopti, la Fanias Rooms, urmand ca urmatoarele 2 nopti sa cautam la fata locului, in zona de vest.
Cazarea la Nikiana nu o recomand pentru o sedere mai lunga de 2-3 zile. Desi ieftina, casa este situata la soseaua principala, foarte aglomerata chiar si noaptea (inclusiv cu camioane dar mai ales scutere si atv-uri foarte zgomotoase). In schimb, camerele au strictul necesar, cu exceptia aerului conditionat si e situata destul de aproape de Nydri, principala statiune si port turistic al insulei.

A doua parte a sejurului in Lefkada am cautat cazare in cele cateva sate din zona de vest a insulei si am gasit un apartament acceptabil ca pret si conditii in localitatea Kalamitsi aflata deasupra plajei Kavalikefta (Megalo Petra), la "Babis Apartments".
 Datele de contact de la Babis le gasiti pe majoritatea panourilor din localitate, e o cazare acceptabila dar pe care, la fel ca si cea din Nikiana, nu o recomand pentru mai mult de 3-4 zile. Satul se afla in partea vestica a insulei si din el se poate ajunge, pe un drum in serpentine, specific insulei, la o plaja superba, cu stanci in apa.
 
 Inchiriere barca:
Concediul petrecut pe coasta Amalfi de anul trecut mi-a deschis apetitul sa fac turul unor insule de pe mare, dintr-o barca inchiriata. Iar Grecia mi-a oferit aceasta sansa, avand in vedere ca administratorii centrelor de inchirieri barci nu solicita permise pentru ambarcatiuni cu motoare sub 30 hp. Asa ca, deja din prima seara pe insula am facut turul centrelor de "boat rental" din Nydri, cautand o "barcone" pe care sa o inchiriem o zi intreaga. Cea mai acceptabila oferta am gasit-o la Capitanul Dimitris  Tsakalos (tsakalosboats@gmail.com) care, pentru 65 de euro, ne-a inchiriat o barca de 30 hp, cu volan, de la 09 dimineata pana seara la ora 17.00. Cele cu "stick" (fara volan) se inchiriau cu 45 de euro la acelasi centru de inchirieri.

Zona in care te poti plimba cu barca este limitata la un areal care iti este prezentat in cadrul instructajului facut de distinsul capitan grec, dar destul de vasta ca sa te plimbi o zi intreaga. E de inteles, avand in vedere ca zona unde iti permit sa manevrezi barcuta este una linistita, ferita de "open sea" si mai ales de valurile mari si curentii de pe partea vestica a insulei. Astfel ai posibilitatea sa dai un tur in jurul insulelor Skorpios si Skorpidi (care sunt private si nu permit acostarea) dar si sa descoperi mici golfuri si plaje unde poti acosta si face o baie linistit, in apele incredibil de albastre.

La mine a fost prima data cand am condus o barca si, desi am avut ceva emotii la inceput, instructajul administratorilor (capitanul si sotia) si senzatiile oferite de asemenea tip de distractie m-au facut sa ma bucur la maxim de o zi superba in larg.
 

Pont: Dupa ce ati deprins tainele acostarii (oprirea si ridicarea motorului, aruncarea ancorei) descoperiti si "parcati" cu incredere in multitudinea de golfuri cu plaje salbatice de pe malurile insulei, unde puteti face plaja sau picnic. De asemenea, deoarece barca nu oferea recipient frigorific, recomand sa aveti o lada frigorifica in care puteti pune apa, bere si diverse pentru un picnic linistit, pe malul marii.


Despre Lefkada:
Ca si la Meteore, e plin internetul cu informatii utile, asa ca nu o sa insist prea mult aici.

Plajele de pe coasta vestica sunt intr-adevar spectaculoase si nu trebuie ratatate. Insa sunt greu accesibile si se ajunge la ele doar cu masina. In plin sezon, insula e foarte aglomerata, locurile de parcare se gasesc greu si drumurile spre/pe coasta vestica sunt inguste.


  Am reusit in 2 zile sa "bifez" (plaja si scaldat) 4 dintre ele, cele mai importante zic eu, dar din cate am inteles, sunt mult mai multe si toate frumoase. Pentru majoritatea recomand sa aveti tot ce e necesar pentru plaja, fiindca sunt slab "utilate" cu chestii de genul Beach bar, sezlonguri, umbrele etc. (ceea ce eu cred ca e un lucru foarte bun).
.  
 Posibilitati de cazare sunt de toate genurile, de la camere simple pana la vile in resorturi luxoase, situate fie in localitati, fie izolate, insa mi s-au parut supraevaluate in sezon.

 



Pont: nu ratati cascada de la Dimosari, care se afla la cativa kilometri de Nydri (sunt indicatoare "Dimosari waterfall" sau intrebati localnicii). O baie in cascada amplasata intr-un cadru natural feeric, chiar si in plina canicula, te racoreste pe deplin.


  



De asemenea, echipamentul de snorkeling e un "must" si l-am folosit intens mai ales cand am inchiriat barca, in golfurile unde acostam. 








Cele 4 plaje de pe partea vestica pe care am reusit sa le testez sunt superbe si un apus pe oricare dintre ele iti ramane pe retina muuulte luni. Drept pentru care, va enervez "ochiul" cu cateva fotografii: